Visar inlägg med etikett ChichenItza. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett ChichenItza. Visa alla inlägg

fredag 4 april 2014

Smådetaljer av resan.

Detta skepp "Captain Hook" åkte förbi hotellets strand varje dag. Förutom väldigt irriterande musik och "muhahah-"ljud hade den även kanoner.

Emma som blev så glad över att Australienska surffaren hämtade drinkar åt oss på hotellet. Hörde första gången en Australienare försöka säga också "Sinä olet kaunis" Det lät ungefär såhär "Siennä oulet kounis" med engelsk uttal.
köpcentrum La Isla och en av fontänerna.

Utanför La Isla köpcentrumet hittade jag även denna lilla filur. Sötaste apan nånsin!

La Isla köpcentrum och Liverpool kosmetikaffären i bakgrunden.

Min Strawberry daiquiri och Emmas äckliga strawberry margarita.


Relaxade på världens skönaste hängmattor efter resan i Chichén Itzá.

Ångrar att jag inte köpte en hem, även fast jag inte skulle ha nånstans att hänga den..

Emma som lekte och 3 sekunder senare föll hon nästan av mattan.



obligatorisk strand bikini bild.

Min favorit drink på vårt hotell, Cavanã tror jag att det heter.

Fyndade även en snygg helkroppsbikini och Longchamp väska i Downtown.

Vårt personal kunde inte så mycket engelska. Men detta var typ det enda man hörde varje dag. Sista dagen fick jag även denna servett levererad till mig.

En bild på hur ditt hår blir och se ut om du har mörkt hår. Topparna slitna och blonda.

onsdag 2 april 2014

One of the worlds seven wonders: Chichén Itzá! and swimming in a cenote!

Så vi bokade då i samband med fritidsresorna en dags äventyr till Chichén Itzá och simning vid cenote. Detta var nästan det dyraste på hela resan, kostade 115 US DOLLAR. ~86,90€. Ingick transport från hotellet till Chichén Itzá, inträde, guidad tur av fritidsresornas ledare, en buffe måltid vid restaurang och senare simning vid Ik Kil- cenote.  Chichén Itzá befinner sig ca 190km från Cancun. 
 
 
Under bussresan som räcker i ca 2, 5 h berättade även fritidsresornas guide i mikrofonen om Maya indianerna och om Chichén Itzás historia. De berättar även smått om Mexico och annat intressant om cenoten medan du kan ligga lugnt i bussätet och lyssna. Rekommenderar varmt för de som är intresserade av historia! Jag tyckte det var jätte bra att de berättade för oss före vi kom till platsen, tid fanns det i alla fall.

Framme i Chichén Itzá tempel området är det ca närmare + 45 grader så se till att ni har väldigt bra kläder och så lite som möjligt, något att skydda huvudet med och bra solglasögon! Glöm inte vattenflaskan.. Vi hade även små radio/högtalaren som gjorde så att vi kunde lyssna på vår guide genom en hörapparat så att man inte behövde stå och trängas för att höra något.
Först gick vi igenom nya delen av Chichén Itzá och senare för de som ville gick vi snabbt även till den äldre delen av templen. Skall berätta kort lite om historian bakom stället och varför det är så fascinerande.
Jaguar templet

Pitz bollplan. Ett bollspel som går ut på att man endast får använda, höften, knä, axlar och huvud för att skjuta upp den 6 kg tunga bollen genom ringarna som är placerade på väggens högra sida.

Med hjälp av dessa inskrivingar i bergen har människan kunna förstå dig på hur Pitz spelen går ut.
 
"de dödas mur" Efter att ett lag förlorat i Pitz bollspelet offrade man alltid en spelare till gudarna genom att skära av huvudet. De som offrades ristades in då på en mur och man tror även att skallarna kan vara begrava i muren också. 

en av huvudcenotén vid templen (The Sacred Cenote). Här offrade man då bl.a. människor till gudarna. (ansågs vara en gåva till de högre gudarna som enligt maya indianerna styrde regn, sol, vind och jord.) Och även var detta en stor vattenkälla för alla. Cenoterna har även undervattens ledningsgrottor som leder till varenda en cenote i Mexico.


Betty och El Castillo templet. El Castillo hör till de mest kända templen på området och är byggd av 365 trappsteg som skall representera solåret. Två gånger i året inträffar även då att dag och natt är lika långa. Detta inträffar 21 Mars och 22 September och bidrar med att det bildas en orm solskugga på ett av trappstegen. ( Se bild nedan)

De finns ingen ingång till templet men man tror att det skall finnas ett mindre tempel ännu innanför detta tempel.






 

 

High Priest's Grave. Här ligger då de som hade högre makt begravda.

Observatoriummet. Här tror man då att maya indianerna kom fram till deras kalender, solsystemet osv. De hade då ett torn som hade fönster mot varje väderstreck så att det med hjälp av skuggorna kunde komma fram med tiden.

Detta skall föreställa ett gammalt kloster typ? ärligt sakt så minns jag inte vad detta var längre!



Utanför området fanns det även s.k. Maya indianer. Såsom man kunde ha trott att de såg ut.

 Det som är så fascinerande med Chichén Itzá och varför det valts till ett av världens sju underverk är väl då för att då detta byggdes fanns varken hjul eller verktyg. Ingen vet hur de har lyckats bygga hela området med tempel och pyramider. Också idag pågår det utgrävningar i hopp om att hitta flera byggnader och då vi besökte platsen hade en påbörjan av vad man tror sig kanske vara en fortsättning på El Castillo templet. Så kanske om 10-20 år har området ändrats och ser helt annorlundare ut igen!
Och vill ni få en riktigt bra uppfattning om maya indianer skall ni se på Disney teknade filmen "vägen till Eldorado" så får ni en bättre syn på hela området!