Visar inlägg med etikett vacation. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett vacation. Visa alla inlägg

fredag 3 april 2015

bästa på hela resan, surfing.


Så jag hade kollat runt på Tripadvisor på vad man kan göra på denna ö då i Gran Canaria. Hittade plötsligt nånting om surfing. De som känner mig vet att jag är en människa som hatar att få vatten i näsan, hatar att ha huvudet under vattenytan osv. Jag var själv väldigt överraskad att jag klarade av det.
Lite tvekade jag och kontaktade företaget som lockade mina ögon, "Surf Canaries" och frågade vad detta går ut på och hur utmanande vågor man skulle utsättas för ja, jag hatar som sakt att få vatten över huvudet. 


Det slutade med att jag hade så roligt och gillade sporten så körde 2 dagars skolning. Denna skolning kostade då mig 95€ men där ingick material för kursen, matpaus, vatten, till och hemkörning från hotellet man bodde på och de fotograferade även skoldagarna. 




En annan sak som jag tvekade mycket om var också det att jag fryser 24/7. Var orolig hur jag skulle stå ut med kylan i havet men vet ni, våtdräkterna värmer super bra. Är helt insatt på att kanske skaffa en sådan istället och börja bada med den istället!



Första dagen träffade jag 3 stycken väldigt trevliga britter som var dessutom i min ålder. Vilket antagligen gjorde kursen ännu roligare. Den första dagen hade vi mycket större vågor och spänningen steg då man skulle ut i vågorna efter att övat på att dra " mini step" dvs hållningen inför åkturen. Vid slutet av dagen kan jag berätta att jag var så slut i hela kroppen att vågorna bara slängde runt mig tillsist och jag spenderade en massa tid med att bara försöka slippa ut mot vågorna som slog mig emot land. 




Dag två fick jag börja min dag med longboarding. Jag har / är typ livrädd för skateboarding så ni kan ju förstå min första reaktion då min lärare dog fram den och bad mig hoppa på.. Efter att vi båda kom fram till att jag kände mig mera säker me att ha någon brevid mig helatiden gick det dock!

Utmanande och man kände verkligen av i hela kroppen. Men detta är absolut "NR1 thing to do i Gran Canaria" Så är ni påväg , tveka inte! Gå absolut och anmäl er till surfskolning. Detta var det bästa med hela resan ungefär. 


Skall även avsluta inlägget med att lägga en bild som min lärare skickade till mig för några dagar. Dendär hundradelssekunden innan jag ramlade/flög bort från brädan. 

onsdag 1 april 2015

Hotel Las Faluas


Mitt hotell. eller rättare sakt bostads hotel hade 4 olika byggnader med lägenheter. Fanns även pool, biljardbord, tennisplan och en massa solstolar som man inte behövde betala för!

Runtom hade de aloe vera plantor och andra fina växter.



Min balkong var placerad på yttre sidan mot vägen.


Dock fick jag njuta av kvälls solen och solnedgången i lugn och ro!

Sovrummet


Balkongen med bord och stolar.


vardagsrummet. Obs, för att se på tv måste man verkligen betala nån viss summa..


farstun? hursomhelst, ber om ursäkt för att det är så stökigt. (jag är inte i själva verket stökig av mig)


Köket var utrystad med spis, kylskåp med frysbox, tekanna, brödrost och bartender bord.


tamburen


Toaletten och ni ser dendä lilla där? den är till för att tvätta fötterna.. Tog en stund innan jag uppfattade dens uppgift.


Helt hygglig dusch, can't complain!

Så för 7 nätter på detta hotell betala jag 340€. Vilket var riktigt bra pris jämfört med de andra jag hittade som hade mycket mindre utbut..rekommenderar stället varmt! Om man endast bara vill ha ett lätt boende men endå pool och strand nära sig är detta stället! så centralt det bara går,

måndag 30 mars 2015

Playa Del Ingles, the beach


Dethär är stranden. Stranden som är 12km lång, stranden som är fylld med turister som både solbadar, surfar och simmar. Små kiosker, skråpkorgar och toaletter hittar man även här så man kan spendera hela dagen här. Förutom detta finns det även Parasailing, bananaboat, vattenskooter och andra grejer som man kan hyra.




Små affärer, basarer är utplacerade på en stor gata just brevid stranden.




Där säljer det mycket fake produkter så se upp med vad ni köper!


På kvällsidan verkar även människor dra sig till stranden för att fiska??




En liten del av Saint Austin.



På kvällen ser man små byarna längre bort dvs Saint Austin upplyst. 


söndag 29 mars 2015

Mas Palomas desert


Här skall jag dela med mig hur min första morgon började. Jag hade läst smått om nån liten öken som skulle finnas i Maspalomas dvs. den södligaste delen av Gran Canaria.  Vaknade upp klockan 6 den första morgonen, lite pga oljud från gatorna, lördagarna var verkligen en fest kväll.
Solen stiger upp runt 7-8 tiden först så jag satt i lugn och ro och åt frukost av råvarorna jag köpt från SPAR affären kvällen innan.
När solen äntligen började titta fram och jag även skymtade människor på gatan så vågade jag äntligen klä på mig mina sportkläder och bege mig utåt.

Stranden låg mindre än en km från hotellet så bestämde mig för att springa via strandkanten för att komma fram till Maspalomas. När jag väl var framme vid den s.k öknen såg jag endast sand och mina skor simmade i sanden. Det var både tungt och utmanande att ta sig upp och ner för varje dyn och man fick verkligen en liten sahara öknen känsla!



Maspalomas solnedgång med fyren.

Så, varför finns dessa sandhögar på Gran Canaria? - Jag fick reda på att detta är sand som flygit och kanat genom atlanden från den riktiga sahara öknen. Häftigt!

fredag 16 januari 2015

Rese mässan 2015

På började helgen med att åka in till Helsingfors. Var mer än glad då jag fick min "före detta" kollega med mig som sällskap, henne hade jag inte träffat på över ett halvt år. < 3
Vi började dagen med lunch vid Memphis restaurangen och sedan begav vi oss till mässcentrumet där vi skulle delta i årets rese mässa. Efter att vi 3 timmar gått omkring och samlat olika broschyrer och information om olika resemål var vi färdiga för dagen och bestämde oss för att avsluta kvällen med en kopp kaffe inne i centrum. 

Från att tidigare ha träffats varje vecka till plötsligt non-contact blev en väldigt drastisk omsväng för vår och vår eviga vänskap. Men saken är ju den att man åker för 5 € in till Helsingfors så i framtiden kan jag också se flera besök ditåt! 



torsdag 21 augusti 2014

Visit Carlsberg & Tivoli



Tog tåget mot Carlsberg och här började vår ultimata keitto äventyr!Inträdet inkluderade man fick gå runt och kolla på deras bryggeri och två öl.


Här är Carlsbergs samling på ölflaskor från Finland och Sverige.


Godaste ölen jag nånsin smakat på är Jacobsen dark lager med recept från år 1854.



Gamla affischer.



Räkplatta med ett glas Carlsberg på deras ute servering- MUMS



Köpte även hem några öl flaskor....


Tivolit på Köpenhamn är en av de äldsta man kan hitta i världen och erbjuder teater föreställningar osv dagligen. Vi köpte även då armband så att vi fick åka deras maskiner/Karuseller.
redo att åka  berg-och-dalbana.




Platsen var nog magisk då kvällen tittade in. 






tisdag 19 augusti 2014

Shopping i Ströget och Nyhavn,

Shopping och Köpenhamn går ofta hand i hand. Och hela befolkningen kan lätt tolkas vara fashionabla och lite hipster inspirerade på många fronter.
Den mest kända shoppingen hittar du kanske vid Ströget. Områder är fylld av flera olika gator och du hittar budgetvänliga affären och lyxigheter såsom Cavalli, Illumi, Louis Vuitton & Michael Kors.

Själv satte jag kanske mest pengar i New Yorker och Créme Fraiché eftersom jag gillar att köpa något som vi inte har hemma i Finland. Rekommenderar dessa två affärer till unga kvinnor (budgetvänliga). Dock lönar det sig att besöka deras H&M affär! Den största jag nånsin sett!!!

Prismässigt så ligger nog Köpenhamn på ganska samma som hemma i Finland, förutom om vi diskuterar alkohol då vinner Danmark med lägre priser.



Påbörjade dag två med lite morgonmål vid I-Bagel. Bra ställe om man vill få i sig ett ordentligt morgonmål. Dock kostar en bagel, färskpressad äppelsaft och kaffe ca 13€...

Tivolit (en av världens äldsta)om vi gick förbi varje dag var ca 500m från vårt hotel.


Illumi köpcentrum är ungefär Danmarks egna NK. Här vimlar det av massa olika härligheter! Märkeskläder, klockor och även på deras kosmetiska sida hittar du Sephora!


Hipster bilder från Nyhavn. Ganska mycket byggarbeten pågår som bäst i Köpenhamns centrum då de udvidgar metron. Men de har även lyckas sätta in små söta saker som förgyllar allas dagar. Här har vi t.ex. #happywall som finns lite före Nyhamn. Har du en penna, krita, tusch med dig kan du lämna ett litet meddelande till vem som helst!


Nyhavn med deras små söta hus i olika färger. På botten våningen finns restauranger och öppre planen fungerar de flesta som hotell. Som ni ser är det massor med turister! Härifrån kan man även ta en båt tur runt hela Köpenhamn och se de flesta kulturiska sakerna.

When in Denmark.. förstås måsta vi smaka på den traditionella Skagen måltiden vid Nyhavn. En riktig delikatess även fast jag själv personligen föredrar rågbröd.




Senare blev det en sväng till Christiania. Ni kanske har hört talat om chilligaste stället i Köpenhamn. Hela området är lite ghetto liknande och man får inte fotografera innanför


Only in hipster danmark..

 


Här besökte vi en dansk lokal bar : Den glade grisen som vi blev tipsade om. Här kan man dricka somersby för endast 3€