onsdag 15 oktober 2014

completed my new year resolution!

 Två dagar extra på jobb, två dagar hemma och iväg på kurs 3 dagar i Helsingfors och sedan på jobb.. Så ser min vecka ut. 

Ni som inte minns det, men jag gjorde upp ett nyårslöfte så annorlundare än alla andras. Jag SKALL lära mig ryska.
Ungefär 10 månader senare är jag anmäld till en intensiv "Ryska inom kundbetjäning" - kurs. Kursen jag anmälde mig till trodde jag att jag endast skulle få lära mig att prata ryska fraser i dagliga livet men nej, På denna intensiva kurs fick jag lära mig ryska alfabetet, räkna upp till 1000 och smått inom grammatiken på endast 3 hela dagar! Kursen hölls i Helsingfors där jag var bosatt i Sofia's kulturcentrum i Vuosaari's naturskyddade område långt ifrån centrum.

naturskyddat område mitt i Huvudstaden: Vuosaari

hotellet hade inte mycket men som tur hade de iallafall en bastu och en simbassäng inomhus där jag fick utföra min dagliga träning. 

Kan inte räkna hur många gånger jag på en dag fick en känsla av att det här blir inte till något då alla andra verkade redan kunna ryska medan jag satt där och inte klarade av att tyda bokstäverna första dagen. Vår lärare var en rysk kvinna som talade något finska med blanding av rysk accent. Ja, det var ju inte heller lättare med att hela kursen drogs på finska också. 

 Min ryska lärare sa dock ett bra ordspråk " språk är som ett hav, ju längre ut man simmar destu djupare blir det" 


Glad är jag också att en bekant från min arbetsplats även hade anmält sig och snäll som hon var så fick jag även åka hem med henne mot Åbo eller rättare sakt mot jobbet som kallade.

Just nu vill jag inte höra ett ord ryska men är ändå något otroligt glad över att jag äntligen fick lära mig språket och att jag klarade av mitt nyårslöfte! nu blir det att fundera på vad nästa års löfte skall bli

Inga kommentarer: