fredag 26 december 2014

Christmas in Inkoo




Julen spenderades hemma i Ingå. Anlände till västra Nyland med tåget 23.12.
På Julafton väcktes jag av att min brorsdotter Amanda ringer till mig och säger att julgröten är snart färdig och att jag skall komma dit.
Efter julgröten hoppar vi iväg ut med Amanda och hennes nya pulka därav jag fick lära mig en ny lek som heter att man skall snurra nerför backen.. Kan kort säga att man blir genomsur av snön.



Efter detta började jag och min bror Dani spela på vår gamla SEGA master system (typ första varianten av en playstation) som kom nångång under 1980 - talet. Vi fick vår Sega nångång under 90- talet och den fungerar ännu också helt utan problem. Dock har vi bara ett spel ännu och spelen kostar en hel del i dagens läge då man nästan kan se den som antik grej snart, haha!
Förde även ljusen till gravgården, såsom varje år och fick beundra ett snötäckt Ingå. Medan det i Åbo endast var några cm snö var låg hela Ingå insnöad i åtminstone 15cm


Senare på kvällen blev det som tradition första julmiddagen med julmusik. Efter det började det droppa in gäster.




Juldekorationer hemma påminner så väldigt mycket om 90 -talet. Dvs. olika färger, olika mönster, massor, färgrikt. Kanske beror på det att de mesta av dekorationerna är från 90-talet.. De ger iallafall en väldigt nostalgisk känsla fast jag aldrig skulle dekorera mitt hem så.

Då vi alla var samlade, dvs. Jag, Basti, Mamma, Pappa, Sanni, Matilda, Alex, Dani, Cessi, Amanda, Madeleine, Mika,Pia nya kusinen Robban började även då paket öppningen. Bilden ovanför är bara en bråkdel av paketen som låg framför granen iår.. Faktiskt så var det så mycket att jag inte fick allt att rymmas på bilden.  Inte konstigt att sista gästerna kunde avlägsna sig först närmare kl 00.
Dock hade Amanda slocknat i min famn av jul ståhej så hon fick även tillsammans med sin lilla syster stanna övernatten hemma hos oss.


25 december vaknade vi med Amanda runt kl 12 på dagen och började dagen med att se på Disneyfilmen Svärdet i stenen  Hon hittade förstås min praliner chocklad ask som jag hämtade med mig från Åbo så vårt morgonmål fick bestå av choklad och rostade bröd.



Senare drog vi ut på pulka åkning på vår bakgård och väntade på att få äta middag.



Kvällen på juldagen avslutades i Karis i AFFES tillsammans med dessa fina damer.

Inga kommentarer: