söndag 29 mars 2015

Mas Palomas desert


Här skall jag dela med mig hur min första morgon började. Jag hade läst smått om nån liten öken som skulle finnas i Maspalomas dvs. den södligaste delen av Gran Canaria.  Vaknade upp klockan 6 den första morgonen, lite pga oljud från gatorna, lördagarna var verkligen en fest kväll.
Solen stiger upp runt 7-8 tiden först så jag satt i lugn och ro och åt frukost av råvarorna jag köpt från SPAR affären kvällen innan.
När solen äntligen började titta fram och jag även skymtade människor på gatan så vågade jag äntligen klä på mig mina sportkläder och bege mig utåt.

Stranden låg mindre än en km från hotellet så bestämde mig för att springa via strandkanten för att komma fram till Maspalomas. När jag väl var framme vid den s.k öknen såg jag endast sand och mina skor simmade i sanden. Det var både tungt och utmanande att ta sig upp och ner för varje dyn och man fick verkligen en liten sahara öknen känsla!



Maspalomas solnedgång med fyren.

Så, varför finns dessa sandhögar på Gran Canaria? - Jag fick reda på att detta är sand som flygit och kanat genom atlanden från den riktiga sahara öknen. Häftigt!

Inga kommentarer: