Visar inlägg med etikett cancun. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett cancun. Visa alla inlägg

tisdag 8 april 2014

Shopping i Cancun.

Det gick nästan 1,5 vecka utan att jag köpte någonting tills vi hittade några affärer som snabbt blev omtyckt. Kändes som hela Mexiko är som gjorda för småa korta människor och även skor fanns i 35-36or. Kanske jag var i mitt tidigare liv en Mexikan? Åker ni ner till Downtown med bussen och går lite längre framåt än de typiska turist affärerna hittar ni de affärer med lägsta priser och bästa sortimentet för kvinnor. Här kan du fynda sommarklänningar för runt ca. 100 peso ~6€.

I La Isla (dyrare köpcentrum) finns märkeskläder såsom Lacoste, Gucci, Louis Vuitton, Guess, Liverpool osv. Och åker man lite längre ännu så hittar man Michael Kors, BVLGARI, Carolina Herrera, Salvatore m.m på Luxury Avenue.
 

Rekommenderar mera Downtown. Märkesaffärerna ligger på samma priser som vi har i Finland. Här skall ni få lite tips på vad allt man kan hitta i Downtown.
 
en pink klänning som jag aldrig bet om jag kommer att använda.. men kostade mig ynka 63 peso ~3,85€

Dyraste klänningen som jag hittade och måsta köpa hem pris: 449 peso ~27,15€ var från favorit affären Vertiche.,

Denna klänning var också från Vertiche

Vertiche affären, dessa två fyndade jag på rea så de kostade 90 peso ~5,44€.

 
 

Minns inte vad affären hette men priset för den var 90 peso ~5,44€

Denna hittade jag vid något tält som sålde en massa olika skjortor. Den blåa färgen och häftiga ryggen lockade mig och jag betalade ca 120 peso ~7,25€
 

Här har ni ryggdelen av blåa skjortan.

söndag 6 april 2014

Last day och hemgång.

Sista dagen spenderade jag sista timmarna på stranden, lite smålättad men ledsen över att vi kommer hem snart. Saknar verkligen den fina vita stranden och det turkosa karibiska havet. Mexico lär bli min favorit plats på jorden.. Och kan redan säga att detta inte är sista gången jag åkte dit.
 

 

Flygresan hem varade 10h. Dock var detta den värsta jag någonsin varit med om. Lite ovanför North Carolina fick vi turbulens med jämna mellanrum och lampan med "spänn säkerhetsbältet" lyste upp 5 gånger allt som allt. Mannen runt 35 år som satt brevid mig fick panik, jag fick ingen sömn och när lamporna äntligen släcktes för att låta oss sova fick jag så varmt att jag fick gå och ändra om till en kläning på mig medan alla andra satt i byxor och munkjackor på sig.

lördag 5 april 2014

Livsupplevelse, parasailing.

 
 
 
Jag vet att de erbjuder Parasailing activiteter överallt på världen men är ni någonstans nära Karibiska havet skall ni absolut köra på det!!! Jag som är höjdrädd övertalade t.o.m mig själv att slutligen göra det. Aktiviteten kostade typ 65 US DOLLAR ~49,10€ men var definitivt värt det! Jag hade även chans att få fotografier med min egen kamera och en kamera som var fastspänd på snöret framför mig filmade in hela åkturen. Nere på båten fanns även en fotograf som tog bilder då du lyftes upp och när du landade ner igen. Bilderna kostade dock ganska mycket, köpte hela CDn med filmen plus närmare 45 bilder för ca 35 US DOLLAR  ~26,45€. Nu efteråt känns det lite onödigt att ha tagit egna kameran med dit upp då jag ändå köpte bilderna..

 

Tänker inte ljuga så ni kan förstå den lilla hjärtattacken eller svimkänslan man fick när man kom upp i luften då man har höjdskräck. Grabbarna på båten försökte få mig övertalad att släppa taget om selet och sträcka ut armarna och vi fick en ordentlig bild på det hela.. När jag väl satt och höll tag om selet i ca 2,5 minut kändes det äntligen lite tryggare och jag vågade äntligen plocka fram min kamera för att ta några bilder. Skojar inte med er då jag säger att detta var den vackraste vyn från hela resan! Det turkosa havet och man såg även hur sköldpaddorna simmade genom vattnet.




 



 
Om jag vågade göra det som får höjdskräck i en högsäng vågar ni också! Skall försöka klippa ihop en kort filmsnutt av åkturen i nått skede också så får ni ta en del av den fria känslan uppe i luften! :)

tisdag 1 april 2014

Things to do before you die; swim with dolphins! CHECK



Jag vet att det finns människor som är så emot detta att de används delfiner för underhållning. Men har ni chansen att simma med delfiner GÖR DET. Detta har länge funnits på min "things-to-do-before-you-die-list. Delfinerna är väldigt smarta djur som älskar att leka. Väldigt nyfikna och de vill gärna vistas i flock.  Vi bestämde oss att simma i Aquarium vid La Isla köpcentrumet i Cancun. Dels för att vi blev sålda av han som presenterade programmet och det fyllde våra punkter, plus ingång till deras stora akvarium där man kunde se på hajar, lejonfisk, nemofiskar(clownfiskar, okej), krabbor, magneter,krokodilungar och sjölejon!
 Vi tog delfinprogrammet; ADVANCED DOLPHIN SWIM. inkluderade då fri simning med delfinerna, hanskakning, sjung med delfinerna, dansa med dem, en puss på kinden och munnen, mata delfinen och slutligen "The Foot Push".  Vi fick ett bra erbjudande (specialerbjudande) 1200 peso ~72,60€. Detta var det billigaste alternativet vi hittade runt hela Cancun.


jag och emma som fjanttar oss vid fula fiskar.

lejonfisk som är en av världens giftigaste fiskar.


Stingrocka. Den här fick jag även röra. Emma har dock den filmen på sin telefon men,

Hajar, Här kunde man även dyka ner i en dykardräkt innanför plexilåda för att nogrannare kolla in hajarna..
 Dethär är Foot Push i milt format(lånade filmen från youtube, så är inte jag). Blev den första som hamnade ut för detta även fast jag inte ville och frågade om någon annan kunde göra det istället. Livrädd som jag var eftersom jag inte riktigt visste vad de gick ut på så låg jag som ett X då med magen neråt mot vattnet. Händelsen varade max 7 sekunder men kändes betydligt längre. Blev livrädd då jag såg hur delfinerna hoppade in i vattnet och simmade med fullfart mot mina fötter. De knuffar  med hjälp av sin nos/näbb i en väldigt snabb hastighet och blir det ett väldigt lyckad kombination mellan dig och delfinen så flyger man upp som en X så att ditt fotbotten ligger på vattenytan och sedan tvärstannar delfinerna och du faller i vattnet. Detta hände mig förstås och jag erkänner att jag skrek massor. Var livrädd och förstår varför man inte rekommenderade att man hade bikinin på sig. Underdelen flög nästan av åt de andra deltagarna ;) Så se till att ni har spänt åt bikinin väldigt bra eller att den sitter bra åt!


Här har jag handskakning med delfinerna. De finns två kamera män som fotograferar under hela programmet. Man kan inte riktigt fotografera själv men förvarnar er dock. Fotografierna kostade massor! Tror att ett fotografi kostade kring  250 peso ~ 15,15€.

Före hela programmet erbjuder de även då att man får tillfället att ta kort på sig och ett av sjölejonen. Dock får man inte fotografera med egen kamera så dessa finns att köpa för ett dyrt pris de med. Fick även ta en puss av vårt sjölejon, Molly!


måndag 24 mars 2014

12 timmar senare är vi framme + vårt hotell rum!

Flygresan varade 12h, här kan ni även se hur vi flög. Resan gick riktigt bra, sovde nästan hela resan. Men rekommenderar starkt ögonmask,nack dyna och mp3 med bra musik! Flyget bjuder även en filt och en liten dyna,

 Vårt hotell i Cancun låg vid kusten brevid Karibiska havet och hade bland annat långa stentrappor som gick ner till stranden.

Och vädret låg på +30 och även i havet var det +30 :)

Hotellet vi bodde på hette Dos Playas Beach Hotel, ett 3 stjärnigt hotell. Rummet som vi fick var i alla fall riktigt snyggt och blev förvånad hur hotellet bara var ett 3 stjärnigt hotell. (jämför då med det hotell vi bodde på förra året i Bulgarien)
 Fanns tv, skrivbord med stol, en liten garderob med klädhängaren OCH vi hade två dubbelsängar i vårt rum. Enda minuset var väl att vi inte hade ett kylskåp, men det störde inte mig egentligen då vi ändå hade All inclusive och alkoholen ingick. 



Hotellet låg på km skala 6 (man räknar cancun halvön i km för att lättare beskriva var något ligger) Tycker hotellet var på en utmärk plats. Med bussen kunde man lätt ta sig till "Downtown", mexikanernas by i cancun och även till turisternas lockbeten, nattklubben Coco Bongo, Hard Rock Café, Margaritaville, The City- nightclub, Senõr Frogs restaurant/bar som är en favorit runt springbreak.
På andra sidan hotellet fanns även färjan som tar en över till ön Isla Mujeres.

 


Domhär iguanerna bodde det även fullt av på hotell området! Och Dos Playas hotellet hade stor respekt för dem också. Denna döpte vi till Igge/Putte, han var vår favorit som alltid kom upp på vår terrass och var en riktig rockare! I alla fall diggade han stort när vi spelade Bruce Springsteens låtar!